awesome's bannner

Thursday, July 25, 2013

Kisah Lelaki Alim Dengan Isteri Seksi


Kisah Lelaki Alim Dengan Isteri Seksi

Cerita yang menarik dan penuh makna.

Abah: "So dah decide siapa yang ko nak
kahwini?"

Pemuda: "Dah. Saya pilih yang berpurdah full
package."

Abah: "Abah bantah sekeras-kerasny a."

Pemuda: "Kenapa abah?! Katakan kenapa?!
Katekanlah!"

Abah: "Abah nak ko pergi lamar minah yang
baru pas STPM yang jual pisang goreng dekat
corner tepi rumah Kak Bedah, Jalan Ampang,
tepi kedai tepon, sebelum roundabout, trafik
lite yang ketiga setelah balai polis tu."

Pemuda: "HAH!!? Ni masa depan saya, abah!
Abah tak boleh paksa!"

Abah: "Redha orang tua boh! Tak guna abah
hantar kau ke Jordan belajar agama kalau ko
melawan cakap abah yang tua lagi uzur serta
kencing manih ni."

Pemuda: "HMPH! Baiklah abah. Saya akur, rela
dan redho."

Pemuda tu dah kenal sangat minah tu.
Dengan seluar jeansnya, dengan tshirt
ketatnya, dengan tudung pendeknya. Ah,
langsung tak ada ciri-ciri isteri solehah
idaman kalbunya.
Akhirnya, keluarga perempuan menerima
lamaran keluarga si pemuda. Setelah kahwin,
maka tinggallah si pemuda dengan minah tu.

Suami: "Kalau saya suruh awak something
boleh tak?"

Isteri: "Boleh. Saya isteri awak sekarang."

Suami: "Awak pakai purdah boleh tak?"

Isteri: "Boleh..tapi sebelum tu, boleh tak ajar
saya ilmu-ilmu agama, cara nak solat dengan
betul, perbetulkan mandi hadas saya, ajar
saya al-Quran..siyes , selama ni saya nak
belajar agama, cuma tak tahu nak belajar
dengan siapa. Tak ada orang nak tunjuk ajar
saya. Tak cukup hanya belajar di sekolah.
Cikgu tak tumpu pada saya, tapi satu kelas."

Suami: "Emm..insya-All ah.." (Rasa sebak
dalam hati)

Pemuda tidak sangka, gadis yang disangka
buruknya itu lebih mudah menerima didikan
dan ajarannya. Tidak perlu dipaksa untuk
belajar. Mudah menyerap segala ilmu yang
diajar bila hati berkeinginan untuk belajar.
Lama-kelamaan, kasih tersemai, hati bertaut.

Pemuda: "Terima kasih, abah."

Abah: "Bagus, inilah dakwah seorang suami.
Kita bukan nak petik mawar berduri. Tapi kita
nak tanam, baja dan semai pokok bunga
mawar. Bunga mawar yang dipetik, pasti layu.
Tapi bunga mawar yang bersama dengan
pohonnya insya-Allah terus segar. Kau paham
tak?"

Pemuda: "Faham, abah. Anda mampu
mengubahnya."

Abah: "Salah tu. Anda mampu mendidiknya."

Pemuda dan abahnya ketawa bersama.
Pemuda dan isterinya hidup bahagia hingga
akhirnya. Yang jahil boleh jadi solehah. Yang
tak pakai purdah boleh dipakaikan purdah.
Segalanya mungkin.

Plz like page kami di Facebook : Koleksi Video Dan Cerita Menarik

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...